Palaute

Poimintoja saadusta palautteesta ja kehittämisehdotuksista

Verpaalin marraskuu 2011 
Alla oleva on kooste Google Form-palautelomakkeella saaduista vastauksista ja webinaarissa pe 9.12.11 käydystä 5 min avoimesta palaute-chatista (chat ei tallenteessa).  

Vastaajat olivat tähän astiseen koulutukseen enimmäkseen tyytyväisiä. Saatua oppia ja annettuja tehtäviä pidettiin hyödyllisinä (esittäytyminen, blogin luonti). Ohjeita ja tukea oli saatu riittävästi. Joidenkin mielestä järjestelyt olivat hyvät, jotkut pitivät niitä osittain sekavina ja hapuilevina. Samoin tekniikan toimivuus (webinaareissa) sai osalta kehuja kun osan mielestä tekniikka tökki.

Pienryhmätyöskentelyn ja sen myötä toisilta oppimisen mahdollisuutta arvostettiin korkealle mutta ryhmien huonoon käynnistymiseen oltiin yleisesti pettyneitä. Hyvänä pidettiin sitä, että voi edetä omassa tahdissa ja että webinaarien tallenteiden avulla pääsee jälkikäteenkin mukaan. Joku toivoi tallenteiden ja ohjeiden tiiviimmäksi editointia, myös sähköpostimuistutuksia tulevista esim. webinaareista kaipailtiin.

Tähän astisesta Verpaalista pyydettiin arvosanaa asteikolla 5-1 (5 = erinomainen). Arvosanan 3 antoi kaikista vastaajista puolet (50%). Arvosanan 4 tai 5 antoi 21 % (yht. 42 %). 14:stä vastaajasta 7 oli ammatillisen koulutuksen, ja 7 vapaan sivistystyön opetushenkilöstöä.
    

Opiskelu kokonaan verkossa tarjoaa sekä haasteita että mahdollisuuksia
  • KYSYMYKSIÄ / KOMMENTTEJA:
    • Halu olisi olla enemmän ja aktiivisemmin mukana mutta on aikapula tai jokin päällekkäisyys, esim. ei pääse webinaariin. 
    • Hämmentävää on se, kun on monta, vähän eri asioita ohjeissaan painottavaa kouluttajaa, eikä anneta selkeää tehtävää (luodaanko vain blogi vai onko se myös oppimispäiväkirja). Vähän epäselvää on edelleen koko koulutuksen tavoite.
    • On (ehkä liiankin) paljon vapautta - vaan tämä on kai sitä uuden ajan oppimista - ja tässähän sitä nyt opitaan?
    • Voisi olla hyvä, että muistutettaisiin esim. sähköpostilla webinaari-ajasta.
  • VASTAUKSIA:
    • Kun ollaan kokonaan verkossa oppijan ja opettajan roolit muuttuvat: Oppijalta edellytetään itseohjautuvuutta, ajan hallintaa ja sitoutumista. Opettajan taas tulisi ennen kaikkea mahdollistaa osallistuminen, motivoida ja osallistaa oppijat.
    • Verkossa myös uudet toimintavat vaativat totuttelua, jopa uskallusta: Sähköpostittelun sijaan asiat (tiedotus, kysymykset, vastaukset) on Verpaalissa koottu avoimeen blogiin. Tehtävät ja keskustelu on avointa mm. siitä syystä, että silloin se on paitsi helpointa toteuttaa myös mahdollisimman monelle hyödyksi. Koska verkossa tehdystä jää aina jälki, pienikin osallistumisen merkki on tärkeää ja luo yhteisöllisyyttä etätyöskentelyyn ja teknologian keskelle.   
    • Toisaalta suuri ajallinen mutta myös sisällöllinen vapaus antaa mahdollisuuden valita itse sen mikä kiinnostaa. Kannattaa - aika itsekkäästikin - hyödyntää ja soveltaa opittua. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai vastausta. Jokainen oppii omalla tasollaan ja omista lähtökohdistaan.
    • Meitä kouluttajia on monta siksi, että toteutus on osa Opening-hanketta, joka on vain pieni osa muuta työtämme. Verpaaliin osallistuminen on varmasti haaste mutta niin on myös sen toteuttaminen; hyviä käytäntöjä hakemassa ja oppimassa:)
Pienryhmätyöskentelystä vertaistukea - kunhan saadaan käynnistymään

  • KYSYMYKSIÄ / KOMMENTTEJA:
    • Miten pienryhmässä tulisi toimia, onko avoimeen muistioon kirjoittaminen ainoa keino (se kun tuntuu vähän kömpelöltä)? 
    • Miten saadaan aktivoitua kaikki ryhmäläiset, koska nyt ei ole syntynyt paljoa keskustelua, koska on ollut vain muutama aktiivinen, tai jopa yksinpuhelua? Voisiko ryhmiä yhdistää? 
  • VASTAUKSIA:
    • Ryhmät on luotu mahdollistamaan keskustelu vähän pienemmässä porukassa ja helpottamaan tehtäviin liittyvää kommentointia (mm. blogeista). Toimintatapa on sekin vapaa; esim. ryhmä saa käyttöönsä avoimen AC-huoneen halutessaan kouluttajilta pyytämällä.
    • EtherPad Tieken avoin muistio on valittu käyttöön siksi, että se ei vaadi erillistä kirjautumista palveluun. Kaikki muut (Google Docs, Facebook, Qaiku tms.) vaativat oman tilin luomisen. Oli mukava äsken huomata, että ryhmämuistioissa on käyty ammatillista keskustelua!
    • Ryhmiä päätettiin yhdistää, nyt niitä on kahdeksan sijaan neljä. Toivottavasti tähän asti aktiivisimmat saavat kaipaamiaan keskustelukumppaneita mutta myös te nyt vasta aloittelevat sujahdatte mukaan vähän helpommin.

2 kommenttia:

  1. Hei, Hanna! Kiitos siitä, että teit koosteen palautteesta! Tässä muodossa se on mukava lukea ja mikä tärkeintä, se on täällä kaikkien luettavissa - mehän olemme niin kurssilaiset kuin kouluttajatkin täällä yhdessä oppimassa ja palautteesta lienee apua meille jokaiselle. Kommenttisi ovat rakentavia ja kannustavia, kiitoskiitos <3!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kootusta kommenttiosuudesta,sekä blogiosoitteista! Koonnit helpottavat heti lukemista!
    Oman ryhmän muistiossa on ollut helppo käydä lukemassa ja kommentoimassa muiden tekstejä.
    Oman lisänsä arkeeni toi Salossa riehunut sähkökatkos, ovatko muut Verpaalissa mukana olleet säästyneet moiselta? HYVÄÄ ALKANUTTA VUOTTA!

    VastaaPoista